Frukt ÄR godis!

Idag såg jag en mamma sitta med sitt 3 åriga barn på bussen, barnet satt i vagnen och höll i handen ett rör med choklad godisar, ni vet en sån där korken på röret är huvudet på en Disney figur, kl. var strax efter 17 och jag kunde inte låta bli att fundera. För det första, varför överhuvudtaget ge ett litet barn godis? För det andra, på en söndag? För det tredje, kl 17 på kvällen?  Jag vet att jag låter som en riktigt präktig moral kärring, but still. Är man ute och barnet är hungrig så finns det något fantastiskt litet, enkelt, tillgängligt, nyttigt och mättande, nämligen kallat frukt!
Jag kan bara inte förstå varför det helt plötsligt är okej att proppa i sina ungar godis och McDonalds till höger och vänster, ge dem cocacola och saft och egen godis skål för att det på lördagar uppfunnits något som heter "lördagsmys". Varför ska man vänja dem vid det överhuvudtaget? Dumt tycker jag. Som tur är har jag en väldigt klok sambo som är helt på samma linje där det gäller mat och matvanor. Det finns många goda saker som man kan äta istället för godis om man nu vill ha mysstund, vi kör stenhårt på frukt och det funkar jätte bra.
Så länge leve frukten, barn har ett helt liv på sig att trycka i sig skräp och har inget som helst behov av varken dålig mat eller dåliga vanor skapade av vuxna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0