Ingen klär i en fylla.



Här om kvällen gick vi på julbord med P:s arbete, vilket var mycket roligare än vad jag föreställt mig!  Det var kul att få ett ansikte på de kollegor han pratat om hemma. Alla var trevliga och roliga och vi hade rikigt kul! Mardrömmen hade varit att hamna i ett riktigt trist sällskap, torra gammla gubbar och tanter utan humor, men icke - som tur var!
 Julbordet var vitt för min del, under året har jag mer eller mindre slutat dricka alkohol helt och hållet. Ett glas vin, en öl eller en drink då och då vid väl valda tillfällen har varit den alkohol jag konsumerat, även vid de tillfällen vi varit på krogen har jag hållt mig vad jag räknar som nykter (jag anser att man fortfarande räknas som nykter efter ett eller två glas vin/öl) hur som helst så saknar jag verkligen inte supandet!
Mina år av festande (läs supande varje helg och ränna på krogen) räknas som över, och det känns riktigt bra och jag saknar det verkligen inte.
Som jag ser det är det också något man bör lämna bakom sig den dagen man väljer att skaffa familj. Även om man inte tar hand om sina barn när man är onykter, eller bakfull för den delen, så har man ett ansvar som förälder även när man är ute på krogen eller på fest, ett ansvar att bete sig som en vuxen människa. P och jag pratade mycket om det i början av vårt förhållande, det är en del av föräldrarskapet och familjelivet att prioritera bort en del saker, som spriten (läs supandet.)
Självklart ska man som vuxen kunna gå ut och roa sig, skaka rumpa och ha kul, men måste det med ens innebära att man för den delen super ner sig? Fyllan får folk att klä av sig kläderna, spy ner sig, bli gapiga och skrikig, slåss, bli ovänner, vara otrogna, skämma ut sig och dagen efter vakna bakfulla, med huvudvärk och illamående, toppat med ångest.

Ingen klär i en fylla.




Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag håller med: ingen klär i en fylla! Just under julen är det många barn som råkar illa ut pga. sina föräldrars vårdslösa beteenden i samband med sprit och fylla, många barn ser inte ens fram emot julen pga detta! Jag tror man gör rätt i att ta avstånd och visa sina medmänniskor att man kan leva annorlunda!! Frimodighet bär med sig stor lön :)

2010-12-19 @ 21:27:00
URL: http://bykvinnan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0